Μύθοι και αλήθειες για το ρύζι και τα όσπρια | Betterinside.gr
10 Feb 2021

Μύθοι και αλήθειες για το ρύζι και τα όσπρια


10 Φεβρουαρίου Παγκόσμια Ημέρα Οσπρίων
Τι συναισθήματα σας κυριεύουν όταν γυρίζετε σπίτι και σας ανακοινώνουν ότι θα φάτε όσπρια; Όσοι είναι φίλοι με τη τροφή αυτή θα νιώσουν ικανοποίηση. Υπάρχει όμως και μια μεγάλη μερίδα ανθρώπων που δε θέλουν να ακούν για αυτά! Αλήθεια, πόσο καλά πιστεύεις ότι γνωρίζεις τα χαρακτηριστικά και τους κατάλληλους συνδυασμούς των τροφίμων που καταναλώνεις; Πάμε να καταρρίψουμε όλους τους μύθους και να πούμε όλες τις αλήθειες γύρω από το ρύζι, τα όσπρια και τον σωστό τρόπο κατανάλωσής τους.

ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΡΥΖΙ ΚΑΙ ΤΑ ΟΣΠΡΙΑ

1. «O συνδυασμός οσπρίων με ρύζι δημιουργεί πλήρη πρωτεΐνη»
Απάντηση: ΑΛΗΘΕΙΑ
Είναι αλήθεια ότι οι φυτικές πρωτεΐνες δεν έχουν και τα 9 απαραίτητα αμινοξέα (δηλαδή αυτά που το σώμα δεν μπορεί να συνθέσει). Για παράδειγμα τα όσπρια είναι φτωχά σε «μεθειονίνη» ενώ το ρύζι σε «λυσίνη», ωστόσο το πάντρεμα των 2 αυτών φυτικών πρωτεϊνών αποτελεί μια εξαιρετική ιδέα για όλους μας, πόσο μάλλον και για τα άτομα που έχουν περιορίσει ή αποκλείσει τα ζωικά προϊόντα από τη διατροφή τους, πχ vegan.
hermes-rivera-e8xPIrLL56E-unsplash (1).jpg 148 KB

2. «Δεν πρέπει να τρώω τυρί με τα όσπρια»
Απάντηση: ΜΥΘΟΣ
Ίσως αυτή η ερώτηση να σας μπέρδεψε λίγο καθώς έχουμε όλοι ακούσει ότι το ασβέστιο μπλοκάρει την απορρόφηση του σιδήρου των οσπρίων. Ωστόσο, αυτό αφορά μόνο τα άτομα που έχουν χαμηλά επίπεδα σιδήρου στο αίμα τους (πχ. χαμηλή φερριτίνη ή αιμοσφαιρίνη). Αν όμως δεν ανήκετε σε αυτή την κατηγορία μπορείτε πολύ εύκολα να απολαμβάνετε τις φακούλες σας με λίγη αγαπημένη φετούλα!

3. «Το ρύζι δεν περιέχει γλουτένη»
Απάντηση: ΑΛΗΘΕΙΑ
Ναι! Το φοβερό αυτό δημητριακό ανήκει στα ελεύθερα γλουτένης δημητριακά και μπορεί να καταναλώνεται με ασφάλεια τόσο από τα άτομα με κοιλιοκάκη (δηλαδή τη νόσο που σχετίζεται με σοβαρή δυσανεξία στη γλουτένη), αλλά και από τα άτομα που μπορεί να έχουν αυτό που ονομάζουμε «μη κοιλιοκακική» ευαισθησία στη γλουτένη, δηλαδή δυσάρεστα συμπτώματα πχ. φούσκωμα, πόνος στο έντερο, μετεωρισμός μετά την κατανάλωση γλουτένης. Το ρύζι μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως βασικός υδατάνθρακας στο πιάτο μας (πχ. κοτόπουλο με ρύζι, γεμιστά), αλλά και ως έδεσμα (πχ. ρυζόγαλο).
maria-ionova-AWFJ8AntWRM-unsplash (1).jpg 256 KB

4. «Τα όσπρια κάνουν κακό στην πέψη»
Απάντηση: ΜΥΘΟΣ
Είναι αλήθεια ότι για κάποια άτομα η κατανάλωση οσπρίων συνοδεύεται από ένα μετεωρισμό, πρήξιμο και γενικότερα μια γαστρεντερική δυσφορία, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι αυτό είναι κακό για το σώμα μας ή ότι μας παχαίνει. Επίσης, έχετε στο νου σας ότι το καλό βράσιμο, το μούλιασμα με την προσθήκη σόδας και το “ξάφρισμα” κατά το μαγείρεμα των οσπρίων μπορεί να διευκολύνει την πέψη τους.
everson-de-souza-ykgkFUeeDIs-unsplash (1).jpg 236 KB

5. «Οι φακές είναι το μόνο όσπριο που περιέχει σίδηρο»
Απάντηση: ΜΥΘΟΣ
Όλα τα όσπρια περιέχουν σίδηρο, όχι μόνο οι φακές! Πιο συγκεκριμένα 100γρ. βρασμένες φακές δίνουν 3,3mg σιδήρου, τα ρεβύθια 2,8mg, τα μαυρομάτικα 2,9mg και τα φασόλια περίπου 2,5mg. Μπορεί λοιπόν οι φακές να είναι ο νικητής αλλά όλα τα όσπρια είναι πλούσιες σε σίδηρο τροφές, οπότε επιλέξτε πιο συχνά το όσπριο που σας αρέσει. Αν έχετε χαμηλό σίδηρο θυμηθείτε να προσθέσετε στο φαγητό σας έναν ενεργοποιητή, πχ. βιταμίνη C, αλλά και να αποφύγετε πηγές ασβεστίου.

6. «Το ρύζι περιέχει πρωτεΐνη»
Απάντηση: ΑΛΗΘΕΙΑ
Μπορεί οι υδατάνθρακες να είναι το πρώτο που μας έρχεται στο μυαλό όταν μιλάμε για ρύζι, ωστόσο η πρωτεΐνη θα έπρεπε να είναι το δεύτερο, καθώς 1 κούπα βρασμένο ρύζι (περίπου 200γρ) περιέχει περίπου 5γρ πρωτεΐνη, όταν 1 κούπα γάλα περιέχει 8γρ. Δεν θα το λέγαμε και αμελητέα ποσότητα λοιπόν. Μάλιστα, σε κάποιες περιπτώσεις vegan ή ατόμων που νηστεύουν η πρωτεΐνη του ρυζιού συμμετέχει σημαντικά στην κάλυψη των πρωτεϊνικών αναγκών των ατόμων αυτών.  

Να θυμάστε οτι μια σωστή ρουτίνα γευμάτων και άσκησης είναι το μυστικό της επιτυχίας. Ανακάλυψε το μάθημα που σου ταιριάζει, μέσα από μια ποικιλία μαθημάτων στο betterinside.gr και κάνε τη γυμναστική τρόπο ζωής, όπου θες και όποτε θες.
sakis 1-4266.jpg 1.28 MB

Author

Σοφία Κουκλά

Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
Personal Trainer