Πως να απολαύσεις το φαγητό των διακοπών χωρίς ενοχές | Betterinside.gr
18 Nov 2020

Πως να απολαύσεις το φαγητό των διακοπών χωρίς ενοχές


Ζούμε σε μια εποχή όπου καθημερινά βρισκόμαστε αντιμέτωποι από μια πληθώρα αποφάσεων και στρεσογόνων καταστάσεων που μπορεί να επηρεάσουν την ποιότητα ζωής μας αρνητικά. Κατανοώντας καλύτερα τις καταστάσεις και έχοντας τις σωστές πληροφορίες για κάθε ζήτημα, μπορούμε να βάλουμε ένα ακόμη λιθαράκι στους στόχους μας για την υγεία και ευεξία.

Αύξηση σωματικού βάρους vs σωματικού λίπους
Η αύξηση σωματικού βάρους επιτυγχάνεται “εύκολα” με απότομες αλλαγές στη διατροφή και στην προπόνηση. Από την άλλη, η αύξηση σωματικού λίπους απαιτεί χρόνιο θετικό ενεργειακό ισοζύγιο. Με πιο απλά λόγια, το ποσό της ενέργειας που παίρνει ο οργανισμός μας από τις τροφές να είναι πολύ μεγαλύτερο από το ποσό της ενέργειας που καταναλώνουμε ημερησίως.

GOOD NEWS
Έτσι μετά από λίγες ημέρες διακοπών ή ενός σαββατοκύριακου ψυχικής χαλάρωσης μακριά από τη δουλειά, μπορεί να ξεφύγουμε από το διατροφικό μας πλάνο και η πρόσληψη φαγητού, γλυκών και αλκοόλ να αυξηθεί. Αυτό λοιπόν δεν σημαίνει οτι η αύξηση του σωματικού μας βάρους που παρατηρούμε στη ζυγαριά την επόμενη μέρα οφείλεται στην αύξηση λίπους. Διότι ακόμη και με πολύ μεγάλο πλεόνασμα στην ημερήσια πρόσληψη θερμίδων, το καθαρό ποσό λίπους που φυσιολογικά  συντίθεται σε μια μέρα είναι αμελητέο.


Άρα που οφείλεται η αύξηση του σωματικού μας βάρους μετά από ένα διήμερο “φωτιά” ?

Αρχικά, αυξάνοντας κατά πολύ την πρόσληψη υδατάνθρακα, προκύπτει αύξηση στην αποθήκευση γλυκογόνου των σκελετικών μυών. Ως αποτέλεσμα παρατηρούμε αύξηση υγρών (νερό), με τη διαφορά γραμμαρίων γλυκογόνο/νερό να εντοπίζεται σε ¼. Γνωρίζοντας οτι οι σκελετικοί μύες έχουν μεγάλη χωρητικότητα αποθήκευσης γλυκογόνου, η διακύμανση του σωματικού βάρους την επόμενη μέρα κυμαίνεται από 0 έως 2 κιλά. Όπου όλα είναι έξτρα “ενδομυϊκά νερά” και όχι λίπος.
obi-onyeador-rNI-kzGgOxY-unsplash.jpg 213 KB

Επιπλέον το Νάτριο είναι πρωταρχικός ρυθμιστής του νερού που περιέχει το σώμα, όπου ο όγκος των εξωκυτταρικών υγρών καθορίζεται από την περιεκτικότητα τους σε νάτριο. Έτσι μετατοπίσεις στην ισορροπία νατρίου επηρεάζουν άμεσα την ισορροπία υγρών στο σώμα μας. αυξάνοντας κατά πολύ την πρόσληψη νατρίου παρατηρούμε άμεσα οπτικές αλλαγές (ειδικά εάν έχουμε ποσοστά λίπους κάτω από 12%) που δεν είναι τίποτα άλλο παρά μόνο κατακράτηση εξωκυτταρικών υγρών.
luis-villasmil-mlVbMbxfWI4-unsplash.jpg 910 KB

Τέλος, το άγχος που μας προκαλείται στις ημέρες διακοπών, λόγω του φόβου μας για ανεπιθύμητη αύξηση βάρους, μπορεί να παίξει σημαντικό παράγοντα. Μέσω της αύξησης της κορτιζόλης επηρεάζεται η αλδοστερόνη, μια στεροειδής ορμόνη που εμπλέκεται στη ρύθμιση υγρών στο σώμα μας, βάζοντας κατά σειρά ένα λιθαράκι στο πρόβλημα του έξτρα βάρους. 

WELLNESS TIP:
Nα θυμάστε, τρώγοντας ένα “κακό” γεύμα (θερμιδική βόμβα) δεν πρόκειται να αυξήσετε τα ποσοστά λίπους στο σώμα, όπως και τρώγοντας ένα “καλό γεύμα” δεν πρόκειται να γίνεται “αθλητικοί” ή “fit”. Μια σωστή ρουτίνα γευμάτων και άσκησης είναι το μυστικό για την επιτυχία!  

Joseph Pilates, “Life should be a balance of work, rest, and play.”
sakis pilates-1173.jpg 1.72 MB

Author

Better Inside Editorial team